วันอาทิตย์ที่ 13 กุมภาพันธ์ พ.ศ. 2565

Workshop 5 บทความต่างประเทศ จากฐานข้อมูล ERIC

 Title 1

EFFECTS OF SCHOOL PRINCIPALS’ LEADERSHIP STYLES ON LEADERSHIP PRACTICES

ABSTRACT 

            Leadership practices play a crucial role on teacher performance and hence the school effectiveness. Therefore, the principal focal point of the present research was to investigate the predictive level of the leadership styles of school principals for leadership practices according to teacher perceptions. In research, relational survey model was preferred from quantitative research models. The research population consisted of 7644 teachers and the research sample consisted of 404 teachers, all working at public schools in Istanbul. Data were collected using the “Multi-Factor Leadership Questionnaire” and “Leadership Practices Inventory.” Data were analyzed by correlation and regression analysis techniques. According to the findings, a significant correlation was found between the leadership styles and leadership practices and its sub-dimensions. As perceived by teachers, the transformational leadership style affects the leadership practices positively while the laissez-faire style affects the leadership practices negatively. Although the transactional leadership style as perceived by teachers is significantly predictive of the leadership practices, the significance level was found not to be notable. 

 ÖZGENEL, M & KARSANTIK, I. 2022. Teacher Leadership and Student Outcomes in a US University Intensive English Program.  MALAYSIAN ONLINE JOURNAL OF EDUCATIONAL SCIENCES APRIL 2020, 8 (2)

EFFECTS OF SCHOOL PRINCIPALS’ LEADERSHIP STYLES ON LEADERSHIP PRACTICES


ผลของรูปแบบความเป็นผู้นําของผู้อํานวยการโรงเรียนต่อแนวปฏิบัติในการเป็นผู้นํา

บทคัดย่อ

             การปฏิบัติภาวะผู้นํามีบทบาทสําคัญต่อประสิทธิภาพของครูและด้วยเหตุนี้ประสิทธิภาพของโรงเรียน ดังนั้นจุดโฟกัสหลักของการวิจัยในปัจจุบันคือการตรวจสอบระดับการคาดการณ์ของรูปแบบความเป็นผู้นําของผู้อํานวยการโรงเรียนสําหรับการปฏิบัติความเป็นผู้นําตามการรับรู้ของครู ในการวิจัยรูปแบบการสํารวจเชิงสัมพันธ์เป็นที่ต้องการจากแบบจําลองการวิจัยเชิงปริมาณ ประชากรการวิจัยประกอบด้วยครู 7644 คนและกลุ่มตัวอย่างการวิจัยประกอบด้วยครู 404 คนทั้งหมดทํางานที่โรงเรียนของรัฐในอิสตันบูล ข้อมูลถูกรวบรวมโดยใช้ "แบบสอบถามความเป็นผู้นําแบบหลายปัจจัย" และ "สินค้าคงคลังแนวปฏิบัติด้านความเป็นผู้นํา" ข้อมูลได้รับการวิเคราะห์โดยเทคนิคการวิเคราะห์สหสัมพันธ์และการถดถอย จากผลการวิจัยพบว่ามีความสัมพันธ์ที่สําคัญระหว่างรูปแบบความเป็นผู้นําและแนวปฏิบัติในการเป็นผู้นําและมิติย่อย ตามที่ครูรับรู้รูปแบบความเป็นผู้นําการเปลี่ยนแปลงมีผลต่อการปฏิบัติของผู้นําในเชิงบวกในขณะที่รูปแบบ laissez-faire ส่งผลกระทบต่อการปฏิบัติความเป็นผู้นําในทางลบ แม้ว่ารูปแบบความเป็นผู้นําในการทําธุรกรรมที่ครูรับรู้นั้นคาดการณ์ถึงแนวปฏิบัติของผู้นําอย่างมีนัยสําคัญ แต่พบว่าระดับความสําคัญไม่โดดเด่น

Title 2

Teacher Leadership and Student Outcomes in a US University Intensive English Program

Abstract 

This study applies the Full Range of Leadership Model (Bass & Avolio, 1994), which includes the popular concepts of transformational, transactional, and non-leadership, in a university intensive English program (IEP) with the goal of better understanding effective teacher leadership practices in a TESL context. Fifty-nine pre-collegiate IEP students completed an adapted form of the Multifactor Leadership Questionnaire 5x-Short (Avolio & Bass, 1995). Correlation and regression analyses were used to explore the associations between teacher leadership style, student course satisfaction, and student grades. Across analyses, transformational leadership had the strongest positive relationships with student course satisfaction. More specifically, course satisfaction was most strongly associated with the inspirational motivation factor of transformational leadership and the contingent reward factor of transactional leadership. The inspirational motivation leadership factor was also a significant predictor of student course grades. These findings indicate that teachers should be enthusiastic, establish a vision for their class, challenge students, and use rewards strategically.

DeDeyn, R.   2021.  Teacher Leadership and Student Outcomes in a US University Intensive English Program.  The Electronic Journal for English as a Second Language. February 2021 – Volume 24, Number 4.

Teacher Leadership and Student Outcomes in a US University Intensive English Program

ภาวะผู้นําครูและผลการเรียนของนักศึกษาในหลักสูตรภาษาอังกฤษแบบเร่งรัดของมหาวิทยาลัยในสหรัฐอเมริกา

 บทคัดย่อ

      การศึกษานี้ใช้รูปแบบความเป็นผู้นําแบบครบวงจร (Bass & Avolio, 1994) ซึ่งรวมถึงแนวคิดยอดนิยมของการเปลี่ยนแปลงการทําธุรกรรมและการไม่เป็นผู้นําในโปรแกรมภาษาอังกฤษที่เข้มข้นของมหาวิทยาลัย (IEP) โดยมีเป้าหมายเพื่อทําความเข้าใจแนวทางปฏิบัติในการเป็นผู้นําครูที่มีประสิทธิภาพในบริบทของ TESL นักเรียน IEP ก่อนวิทยาลัยห้าสิบเก้าคนได้ทําแบบฟอร์มที่ปรับให้เข้ากับแบบสอบถามความเป็นผู้นําหลายปัจจัย 5x-Short (Avolio & Bass, 1995)  การวิเคราะห์สหสัมพันธ์และการถดถอยถูกนํามาใช้ในการสํารวจความสัมพันธ์ระหว่างรูปแบบความเป็นผู้นําของครูความพึงพอใจในหลักสูตรของนักเรียนและคะแนนของนักเรียน ในการวิเคราะห์ความเป็นผู้นําการเปลี่ยนแปลงมีความสัมพันธ์เชิงบวกที่แข็งแกร่งที่สุดกับความพึงพอใจในหลักสูตรของนักเรียน โดยเฉพาะอย่างยิ่งความพึงพอใจของหลักสูตรมีความสัมพันธ์อย่างมากกับปัจจัยจูงใจที่สร้างแรงบันดาลใจของความเป็นผู้นําการเปลี่ยนแปลงและปัจจัยรางวัลที่อาจเกิดขึ้นจากความเป็นผู้นําในการทําธุรกรรม ปัจจัยความเป็นผู้นําที่สร้างแรงบันดาลใจยังเป็นตัวทํานายที่สําคัญของเกรดหลักสูตรของนักเรียน ผลการวิจัยเหล่านี้ชี้ให้เห็นว่าครูควรกระตือรือร้นสร้างวิสัยทัศน์สําหรับชั้นเรียนท้าทายนักเรียนและใช้รางวัลอย่างมีกลยุทธ์

Title 3

A Thematic Literature Review about Academic Leadership Development: Exploring and Comparing Latin American with Non-Latin American Leadership Literature

Abstract 

This report is part of the International Study of Leadership Development in Higher Education project (ISLDHE) project which is examining leadership development for university leaders. This paper presents an update to our original exploration of the literature about university contexts and leadership development, but also compares the themes as they relate to Latin American countries and those emerging from other countries. We identified the skills that university leaders should have to appropriately manage the challenges of contemporary universities. We also report on themes pertaining to currently available leadership development programs. The review showed a high coincidence in the skills required for leaders in Latin American contexts to those in non-Latin American universities. We noted that the lack of clarity in the characteristics and formats of optimal leadership development programs were pervasive throughout both western and Latin American literature; however, there was a distinct lack of research on leadership and leadership development emerging from Latin America. One significant difference in Latin American leadership literature was the emphasis on senior leadership levels, whereas in non-Latin American countries, leadership and power were more distributed to decanal and head of department levels as well as senior leadership levels.

A Thematic Literature Review about Academic Leadership Development: Exploring and Comparing Latin American with Non-Latin American Leadership Literature

Kri, F., Scott, S., & Scott, D.E. (2021). A thematic literature review about academic leadership development: Exploring and comparing Latin American with Non-Latin American leadership literature. Research in Educational Administration & Leadership, 6(2), 378-430. DOI: 10.30828/real/2021.2.2

การทบทวนวรรณกรรมเฉพาะเรื่องเกี่ยวกับการพัฒนาความเป็นผู้นําทางวิชาการ: การสํารวจและเปรียบเทียบละตินอเมริกากับวรรณกรรมผู้นําที่ไม่ใช่ละตินอเมริกา

 บทคัดย่อ

 รายงานนี้เป็นส่วนหนึ่งของโครงการศึกษานานาชาติด้านการพัฒนาภาวะผู้นําในโครงการอุดมศึกษา (ISLDHE) ซึ่งกําลังตรวจสอบการพัฒนาความเป็นผู้นําสําหรับผู้นํามหาวิทยาลัย เอกสารฉบับนี้นําเสนอการปรับปรุงการสํารวจวรรณกรรมต้นฉบับของเราเกี่ยวกับบริบทของมหาวิทยาลัยและการพัฒนาความเป็นผู้นํา แต่ยังเปรียบเทียบธีมที่เกี่ยวข้องกับประเทศในละตินอเมริกาและประเทศที่เกิดใหม่จากประเทศอื่น ๆ เราระบุทักษะที่ผู้นํามหาวิทยาลัยควรต้องจัดการความท้าทายของมหาวิทยาลัยร่วมสมัยอย่างเหมาะสม นอกจากนี้เรายังรายงานเกี่ยวกับธีมที่เกี่ยวข้องกับโปรแกรมการพัฒนาความเป็นผู้นําที่มีอยู่ในปัจจุบัน การทบทวนวรรณกรรมแสดงให้เห็นถึงความบังเอิญสูงในทักษะที่จําเป็นสําหรับผู้นําในบริบทละตินอเมริกาให้กับผู้ที่อยู่ในมหาวิทยาลัยที่ไม่ใช่ละตินอเมริกา เราตั้งข้อสังเกตว่าการขาดความชัดเจนในลักษณะและรูปแบบของโปรแกรมการพัฒนาความเป็นผู้นําที่ดีที่สุดนั้นแพร่หลายไปทั่ววรรณกรรมตะวันตกและละตินอเมริกา อย่างไรก็ตามมีการขาดการวิจัยที่ชัดเจนเกี่ยวกับความเป็นผู้นําและการพัฒนาความเป็นผู้นําที่เกิดขึ้นจากละตินอเมริกา ความแตกต่างที่สําคัญอย่างหนึ่งในวรรณกรรมความเป็นผู้นําละตินอเมริกาคือการเน้นระดับความเป็นผู้นําอาวุโสในขณะที่ในประเทศที่ไม่ใช่ละตินอเมริกาความเป็นผู้นําและอํานาจมีการกระจายไปยัง decanal และหัวหน้าระดับแผนกรวมถึงระดับผู้นําระดับสูง

รายการอ้างอิง (Mandelay  Cite)

(Dedeyn, 2021)

(Machado et al., 2022)

(Kri et al., 2021)

ไม่มีความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น

พาชมวิทยาลัยประมงชุมพรเขตรอุดมศักดิ์

 You Tube พาชมวิทยาลัยประมงชุมพรเขตรอุดมศักดิ์